divendres, 11 de març del 2011

FAVES I PÈSOLS A LA CATALANA / HABAS Y GUISANTES A LA CATALANA

LES NENES MAQUES

Les nenes maques al dematí,

s’alcen i reguen, s’alcen i reguen,

Les nenes maques al dematí,

s’alcen i reguen el seu jardí.

Jo també rego el meu hortet

faves i pèsols, faves i pèsols

jo també rego el meu hortet

faves i pèsols i julivert.

Julivert meu com t’has quedat

sense cap fulla, sense cap fulla,

julivert meu com t’has quedat

sense cap fulla i el cap pelat.



DSC00960
Recordeu aquesta cançó? segur que si , és una de les cançons populars catalanes mes cantades pels petits , una de les primeres que ens ensenyaven a pàrvuls, ( jo sóc dels pàrvuls i fins fa quatre dies P-3 per mi era una plaça de pàrquing), ens posavem en rodella agafadets de les mans i a cantar! fins i tot és una d´aquelles que es solen representar i on les nenes amb el gest de tenir una regadora a la ma fem veure que reguem un jardinet imaginari.
Si jo us digues que aquesta és una cançó amb un cert contingut eròtic que hi dirieu? i no sóc jo qui ho diu eh? ja voldria haber-ho deduït jo això , segur que molts ja ho sabieu però per qui no ho sàpiga en faig cinc cèntims sense entrar massa en detalls que avui estic pudorosa; només cal que penseu en "el jardí" i a partir d´aquí aneu fent, sempre que faig faves penso en la cançoneta ditxosa, afortunadament ja no s´han de cantar cançons per dir certes coses i aquesta en concret si hi penso massa trobo fins i tot que és de mal gust, que hi dieu?
Rumieu-ho mentre feu unes" Faves i Pèsols a la Catalana" com aquests ( o mes bons encara ).


INGREDIENTS

FAVES
PÈSOLS
CEBA TENDRA
ALLS TENDRES
TOMATA
CANSALADA FRESCA
BUTIFARRA NEGRA
BUTIFARRA BLANCA
JULIVERT
MENTA
PEBRE VERMELL
PEBRE NEGRE
SAL
VI RANCI
VI NEGRE DEL PRIORAT
ANÍS
MENTA FRESCA
JULIVERT
OLI D´OLIVA
SUCRE ( SI CALGUÉS)

ELABORACIÓ

He fet les faves tal i com les vaig veure fer a la meva àvia, tal i com les fa la mare i com les feien la meva tieta Elvira i la Mundeta estimada i suposo que com les fa molta gent , tothom hi don el seu toc especial com a tot , espero no haber-me deixat res perquè tot i haver-les fet centenars de vegades sempre tinc la sensació de deixar-me alguna cosa , i segur que és per que en porta tantes...
DSC00946
* fotografia de la cassola en començar la cocció amb tots els ingredients

Talleu la ceba i alls tendres ben petits , peleu el tomàquet treieu-ni les llavors i trinxeu-lo , reserveu-ho tot per separat.
Talleu la cansalada a dauets petits, les botifarres a rodanxes, del julivert i la menta trinxeu-ne les fulles i feu un fardellet amb els tronxos , reserveu-ho tot igualment.
Poseu a escalfar l´oli , quan sigui calent poseu-hi la cansalada i feu-la rossa, llavors hi afegiu la ceba, dos tombs i seguiu amb els alls, i tot seguit la tomata .
Això ho deixem sofregir escassament un minut, i ja hi anem abocant la resta d´ingredients en l´ordre faves i pèsols, botifarres, fardellet de menta i julivert , pebre roig, sal i pebre negre, la copeta de ranci, el rajolí d´anís el mig gotet de vi negre , ho remenem sacsejant la cassola i les tapem perquè es vagin ofegant, a mitja cocció el julivert i la menta trinxats.
No les remenarem mai amb cap estri per evitar que sen´s trenquin sempre sacsejant la cassola ,si veiessim que els fa falta una mica de suc afegirem una mica d´aigua, el temps dependrà del tendres que siguin, aquestes ho eren tant que amb vint minuts eren llestes i pel meu gust un pel massa fetes , però de totes maneres boníssimes.
SALUD

DSC00958

31 comentaris:

Ana Powell ha dit...

Las habas, amadas por unos y odiadas por otros. Yo las adoro.
En Portugal también tenemos un plato muy similar. Absolutamente delicioso.
Me encanta la primera foto.
Feliz fin de semana ♥

Margarida ha dit...

La meva mare també ha barrejat sempre faves i pèsols.
Jo només preparo aquest plat si les faves són acabades de collir i són tan tendres con les teves, en cas contrari m'estimo més no menjar-ne.
Mai hi he posat els licors, i suposo que li deuen dinar un gustet ben bo!

Si sabessis el tip de pelar faves que m'he fet de joveneta!!! Jo sí que podria cantar la cançó de les faves i els pèsols, però no diria "s'alcen i reguen" sinó "s'alcen, cullen i pelen. S'alcen, cullen i pelen". (I sense cap sentit eròtic sinó real com "la vida misma". Ara, també és cert que els més tendres (pèsols i faves) anaven directes al meu estómac sense passar per la cassola!!!
Quins bons temps!!!

Bon cap de setmana, guapa!

Maria Pilar-COCINICA ha dit...

Me gustan mucho ls habas con guisante, pero nunca le he echado tantas cosas, lo probaré.

Bssss

La cuina de l'Eri ha dit...

Molt bo Mai..com he rigut... però sobre tot pel P3. Jo també sóc de pàrvuls.
Vols dir que t'has deixat alguna cosa?? A mi em sembla que no, per que tenen una pinta..
Amb les fotos ja es veu!! Petons i bon cap de setmana!

Marta Padenous ha dit...

...com les meves...però tu hi poses més coses...segur que boníssimes!!!
Ptnts

Cooking-love ha dit...

Hola Mai¡Estas habitas se ven deliciosas...muy bien combinadas con los demas ingredientes¡¡Y un plato muy de temporada.
besos

Unknown ha dit...

Claro que me se la canción de les nenes maques!!!. hace cuatro días que se la cantaba a mi hijo pequeño.
la foto de las habas con guisantes está impresionante como el contenido. me ha encantado!!!!. besos.

Gemma ha dit...

Un clàssic ben de casa nostra que resulta deliciós! I ara que estem en plena temporada s'ha d'aprofitar...
A mi també m'agrada molt combinar les faves i els pèsols, la dolçor dels pèsols contraresta l'amargor d eles faves. Un guisat sensacional!
Jo enlloc de vi ranci hi poso un rajolí d'anís ;)

MaryLou ha dit...

Quin palt més bo, Mai!!!! a casa també ens agraden moltíssim!! jo nomès li poso un rajolinet d'anís.
Petonets

el taller de cuina ha dit...

Sempre les mengem per separat i és veritat que la dolçor del pèsol ha de combinar molt bé amb l gust més amarg de les faves. Ara que comença la temporada haurem d'aprofitar!!

Com Gat i Gos ha dit...

No les hem tastat mai juntes faves i pessols, però ens sembla una idea molt encertada, ho provarem.
LES FOTOS FAN VENIR SALIVERA!!

Petons gastronómics

Anònim ha dit...

Mare meva quin platillo... té una pinta! Les fotos fan venir salivera! A casa tampoc les hem barrejat mai, s'haurà de provar!
Petons
Sandra

Mesilda ha dit...

En casa nos gusta mucho este plato,sobre todo a mi marido se pone las botas....tampoco le pongo guisantes,sera cuestion de probar....la cançoneta esta chulisima!
Besets.

ANA ha dit...

Una combinación super acertada, guisantes y habas me parecen dos ingredientes que casan a la perfección.

Besos!
Ana de: 5 sentidos en la cocina

Antuan ha dit...

Mai que receta mas rica,me recuerda un tiempo que estube en un restaurante,que ,cogiendo recetas de platos regionales,el restaurante estaba cerca de campo de fulbot del español,y se hicieron las habas los guisantes del maresme,el fricando anrobello

Saludos seguiremosa viendonos

Miquel ha dit...

divina esta receta y asi combinado con pesols me gusta mas
bon diumenge
peto
miquel

Visc a la Cuina ha dit...

Qui canta els seus mals espanta, diuen els antics! I aquesta recepta es mereix una cançó tan bonica com el plat que presentes!

Glòria ha dit...

L'Anna, de la taula d'en Bernat i tu, heu coincidit amb les faves i els pèsols, i totes dues heu fet servir la recepta de l'àvia, molt semblants. I és que on hi hagi la recepta de l'àvia...

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Mai; La cançó amb versió teva, podría ser així; ... faves i pèssols i butifarra negra i butifarra blanca i cansalada fresca i ceba tendra i... julivert¡¡
Que vagi de gust... Ah... ¡¡¡ i amb vi del Priorat, aquest sí que m'agradat.
Salutacions Mai¡¡ :-D :-D :-D

Unknown ha dit...

Bon dia Mai, has vist quin sol!! ara tot així ens ho vam passar genial.

Les fabetes es veuen super sucoses, què bones!

Muas!

paco ha dit...

Mai, la cançoneta no la sec, peró el plat es fenomenal de bó.......paco

margot ha dit...

Hola maca, jo si conec la cancó.
Et van dona un misatage air?
Dons a la propera.
Petons preciosa.

Nélida ha dit...

Tu plato rezuma primavera por todos los lados. Me encanta.

besos

Arantxa ha dit...

mare mevaaaaaaaaaaaaaaa
Pero que pintaca tiene este plato Mai!!!!! un día lo haréee!

Saludos

ANNAFS ha dit...

Faves i pèsols.. i tan tendres, es veu un plat exel.lent!

Delicias ha dit...

Mai com recordo aquesta cançó....aish fa tant de temps ja, jejejeje. El plat m'agrada moltíssim, amb pèsols encara més bo, però no puc ni menjar porc ni res que tingui greix, és un problema, però et puc assegurar que menjaria de bona gana un plat d'aquests que presentes. Boníssims, felicitats per la presentació.

Petonets!!!

Mglòria ha dit...

Mira, quant he vist l'anunciat de la recepta d'avui m'ha vingut immediatament aquesta precisa cançó infantil.
La fotografia la trobo excel·lent perque ens mostres unes faves amb pèssol estofats que entren pels ulls! algo que trobo que és molt difícil d'aconseguir.
M'apunto la recepta per aquesta primavera quant arribin les faves i els pèssols frescos!
Una abraçada,
Mglòria

Cuinetes-Carme ha dit...

Mai, que bones, gairebé les cuino així, però mai he possat l'anís, tot i que ho sentit a dir.
ara, em menjaria un plataç.
Salut,

Mercè ha dit...

Mai, aquí una altra de pàrvuls que cantava les nenes maques al dematí s'alcen i reguen. ;)
No saps com m'encanten les faves a la catalana!! I aquest any encara no n'hem fet! Aix! :( Aquestes receptes tradicionals m'encanten perquè cada casa té la seva variació i no n'hi ha cap d'igual! ;)
Petons guapa!

Alfons ha dit...

ara que ja s'acosta l'hora de dinar, no puc ni imagimarme la delícia que seria tenir un plat de faves amb pèsols a taula ... sort que ja tinc la recepta ... per algun lloc cal començar ...
una abraçada

Mai ha dit...

És un platet arriscat aquest amics meus, tant les faves com els pèsols són aquelles coses que crec que ténen tants detractors com defensors , jo mateixa n´éra una, els pèsols si no són frescs i tendres ni veurel´s en cap plat i a l´arròs sóc de les que s´entreté a treurel´s, en canvi així m´encanten, tot i que he de dir que en menjo.
Jo crec que com tot és trobar la manera que ens faci goig menjar una cosa que no ens fa el pes , ara que pel que veig a tots us ha agradat , veig que molts també i pel que comenteu les feu semblants, ja us deia que són lleugeres coses diferents o igual que es fan a cada casa, boníssimes totes, però amics meus, per qualsevol cosa que fem si volem garantir un èxt rotund no hi ha més que qualitat i el plat en tenia en tot i cadascun dels ingredients , crec que es nota, ho notem oi? aprofiteu, faves i pesols en plena temporada i moooooooltes gràcies pels vostres comentaris i per la vostra visita.
Abraçades